(ARKIV 2022) Hagfors första Jazzfestival går av stapeln i september!

Mellan 2 och 4 september är det dags för Monicadagarna i Hagfors! För att hylla Monica Zetterlund, hitta på något trevligt för invånarna och fira jazzen är det för första gången dags för festivalen som åstadkommer alla tre! Nedan finner du ett program för de tre dagarna. Observera att vissa ändringar kan ske. Vi uppdaterar efter hand.

Fredag 2 september:

Utomhusbio i Blinkenbergsparken kl 20.00 visar vi filmen THE UNITED STATES VS BILLIE HOLLIDAY (2021).

När Billie gör sensation med den kontroversiella sången Strange Fruit, en skildring av lynchning i den amerikanska södern, blir hon politiskt obekväm. Eftersom USAs narkotikapolis vet att Billie använder droger förföljs hon skoningslöst, och agent Jimmy Fletcher får i uppdrag att bevaka henne i hemlighet. Trots att de kommer varandra närmare än sig bör medverkar han till att sätta dit Billie för narkotikainnehav på falska grunder… Billie Holidays unika sångröst, extravaganta klädstil och slagfärdiga personlighet trollband miljontals fans. Här sjunger Andra Day flera av hennes sånger i sin Golden Globe-belönade insats som den egensinniga jazzlegenden. Ta med picknickkorgen och en stol och ta del av en fängslande historia från en mörk tid i den amerikanska södern samtidigt som du får njuta av fantastisk sång och musik.
Fritt inträde

Lördag 3 september:
Jazzfestival på Monica Zetterlund-muséet med start kl 17.00. Välkommen till en helkväll och njut av en stor variation av musiker som uppträder med låtar från Monicas stora repertoar blandat med annan härlig musik. Vi lotsas igenom kvällen av Johan Birgersson. Ta med stol och fylld picknickkorg så blir kvällen fulländad.

Preliminärt scenprogram:

Greta Olsson

Geijerskolan

Afternoon band (Kristinehamns storband)

Jazzkartellen

Elisabeth Himmelsand & Kajsa Skyman

Hans Backenroth Trio & Christina Gustafsson

Biljettpris 195 kr inkl. bokningsavgift.

Söndag 4 september:
Musikgudstänst i Hagfors kyrka kl 11.00. Åsa Sahlström uppträder under gudstjänsten. Fri entré.

Boende under festivalen. 10% rabatt på boende när du uppger ”Monicadagarna” vid bokning av boende på Hotell Monica eller Risberg Herrgård under festivalhelgen.

Samarbetspartners: Hagfors Kommun, ELMS, ABF, Svenska kyrkan, Hotell Monica, Risberg Herrgård, Veckobladet.